Magyar leiras:

A KULTÚRA MELEGÍT

Németh Ilona Dunaszerdahelyen (SK) élő Munkácsy-díjas képzőművész és kurátor. A kilencvenes évek elején, egy rövid festészeti periódust követően fordult az installációk felé, majd később főként köztéri alkotások létrehozására koncentrált. Munkáinak fókuszában az emlékezetpolitika, a családtörténet, az interaktivitás és multimedialitás, a magán és nyilvános szféra konfrontációja áll, ugyanakkor a kilencvenes évek második felében készített művei posztfeminista témákat is érintenek.

Németh Ilona nemcsak a hazai és a szlovákiai képzőművészeti színtér meghatározó szereplője, hanem a legjelentősebb nemzetközi kiállítások állandó résztvevője is. Többek között 2001-ben Jiří Surůvkával közösen állította ki Invitation for a Visit című installációját a 49. Velencei Biennálén a közös szlovák–cseh pavilonban, 2022-ben pedig Úszó kertek című munkájával részt vett a kortárs képzőművészeti színtér másik legrangosabb eseményén, a kasseli Documenta Fifteen-en.

A művész 2017 óta tartó interdiszciplináris, kutatásalapú Eastern Sugar projektjében az egykori dunaszerdahelyi Juhocukor cukorgyár történetéből kiindulva a közép-kelet-európai cukoripar virágzását, majd a rendszerváltást követően bekövetkezett hanyatlását dolgozza fel, a cukorgyárak megszűnéséhez vezető gazdasági, társadalmi és geopolitikai kontextus feltárásával.

Az előadás során áttekintjük Németh Ilona eddigi művészi pályáját, a kezdeti expresszív festményektől, az installációkon át, egészen a köztéri munkákig, de kitérünk a fővárosban idén tavasszal megvalósuló a Háborúkban megerőszakolt nők emlékezete című pályanyertes emlékművére is.